Announcement

Collapse
No announcement yet.

"How To`s"???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "How To`s"???

    En ting jeg savner på dette forumet er How tos fra diverse instalasjonsarbeid. For eks bruka av glassfiber osv... Bare en tanke :-)

    Grombil.com
    Modifisert.net
    Drevet av entusiast for entusiaster...

    Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

  • #2
    Sier meg helt enig der gitt! F.eks lag en tråd med:
    -Hvordan drive med kassebygging
    -Glassfiber 101
    -Kassetrekking
    -"The Big 3" (Kan hende jeg kan komme med et lite innslag her siden jeg skal gjøre det på smolfen snart)

    -osv osv! Ville vært GENIALT egentlig!
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

    Comment


    • #3
      En god idè, jeg lurte en stund på om jeg skulle lage en tråd om kassebygging, men fordi jeg bruker så mye verktøy ikke meningmann har tilgang til, er det liten vits egentlig.
      Det jeg derimot kan gjøre, hvis det finnes et ønske om det, er å lage en liste over myter og typiske missforståelser innen emne lyd.
      Jeg ser på diverse fora at det gang på gang blir dratt fram spørsmål fra newbies som desverre også blir besvart av newbies.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dag Johansen View Post
        En god idè, jeg lurte en stund på om jeg skulle lage en tråd om kassebygging, men fordi jeg bruker så mye verktøy ikke meningmann har tilgang til, er det liten vits egentlig.
        Det jeg derimot kan gjøre, hvis det finnes et ønske om det, er å lage en liste over myter og typiske missforståelser innen emne lyd.
        Jeg ser på diverse fora at det gang på gang blir dratt fram spørsmål fra newbies som desverre også blir besvart av newbies.

        Mvh
        Dag Johansen
        Høres bra ut det da! Men om du kan så kan du gå igjennom BASIC kassebygging da, de fleste har vel tilgang til bordsag og en drill:P
        I mitt tilfelle så har jeg et svært snekkerverksted til disposisjon så
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Originally posted by A.R View Post
          Høres bra ut det da! Men om du kan så kan du gå igjennom BASIC kassebygging da, de fleste har vel tilgang til bordsag og en drill:P
          I mitt tilfelle så har jeg et svært snekkerverksted til disposisjon så
          Jeg jobber som møbelsnekker til vanlig så jeg har også et snekkerverksted til rådighet.
          Men det er klart, jeg kan jo lage en tråd med bilder og ta med det grunnleggende.
          Er jo en del myter å knuse når det gjelder bygging av basskasser også!
          Må bare ta en prat med moderator om hvor vi plasserer en sånn tråd.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Jeg hadde en veldig grei 101 for glassfiber på Grombil.com forumet... men nå er alt nede og kansje også tapt. Vi kan jo lage noen slike selv underveis som vi bygger. Så kan de av dere som Dag, Anders osv sjekke over for å se om dere kan gi litt input om noe er feil eller tungvindt gjennomført.

            Jeg treger på at jeg ikke tok bilder og dokumenterte hvordan jeg laget podsene til Hertz elementene jeg skal ha i dørene på Lynet. Tror det blir ganske gydd.... Foreløpig ihvertfall... Tabben jeg gjorde var å ha i for lite herder... Men la et nytt lag med mer en nok herder oppå dette, som herdet raskt. Så håper jeg det smitter over slik at de ikke er klissete på innsiden :-)

            Hvor tykke vegger bør en slik "pod" ha om man skal montere i 6.5" elementer i den? Jeg la polyester utpå et strekklaken. Sauste godt inn... Bør jeg legge et lag eller to med duk også utpå dette, eller kan det være nok å bruke glassfibersparkel til å bygge opp og jevne ut veggene? Skal forøvrig trekkes med vinyl.
            Grombil.com
            Modifisert.net
            Drevet av entusiast for entusiaster...

            Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

            Comment


            • #7
              en how-too-do del på forumet hadde vært genialt.
              og hvis folk er flinke til å lage how-too's og ta bilder(som mange er)
              så kunne det blitt kjempebra for nybegynnere som meg.

              jeg har laget en how too om hva av kabler, elementer ol som passer i MIN bil på pug-forumet.
              sikkert fler slike rundt omkring på diverse forum.

              hvis en moderator hadde laget en how-too del så ligger det jo masse info på prosjekt delen allerede som sikkert kunne skrives om litt. masse flotte bilder er det jo der også.
              96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
              Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
              tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

              Comment


              • #8
                Her er et par forslag til som jeg vet flere her på forumet kan lage en fin "How-To" av!

                -Trekking av Skinn/Vinyl på paneler kasser etc.
                -Hvordan koble opp en CD spiller uten Hurtigkontakt(ISO).
                -Hvordan koble opp sub. F.eks DVC og SVC koblinger(kan jeg forsåvidt ta meg av)
                -Det basice en trenger for å koble opp en Bilstereo.
                -Utregning av kassevolum og Tune Frekvens
                -Hva er f.eks: DSP-SPL-SQ-SQL?!!?
                -Lakkering
                -Oppkobling av flere batteri.

                osv osv. Kommer sikkert på flere, men det er det som kommer i hodet mitt med det første i alle fall!
                Pioneer - Hertz - Zealum
                Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dag Johansen View Post
                  Jeg jobber som møbelsnekker til vanlig så jeg har også et snekkerverksted til rådighet.
                  Men det er klart, jeg kan jo lage en tråd med bilder og ta med det grunnleggende.
                  Er jo en del myter å knuse når det gjelder bygging av basskasser også!
                  Må bare ta en prat med moderator om hvor vi plasserer en sånn tråd.

                  Mvh
                  Dag Johansen


                  Hm.. går vel ann og legge den under det sjenerelle bilstereo forumet, Men moderator lager en tråd som heter How to`s med linker til de forskjellige how to`s trådene..

                  Når det kommer til kasse bygginng kunne jeg gjort et lite forsøk på og få til noe.. Da det finnes omtrent like mye kvalitets verktøy i garasjen her, som det finnes i hyllene til ting og tang
                  sound.vision.soul

                  Type R

                  Comment


                  • #10
                    Kommer det noen "how to's" snart?

                    Comment


                    • #11
                      Det er en genial "how to bygge kasse" på www.bilforumet.net akkurat nå er bilforumet nede, og jeg husker ikke i farta hvem som laga den. Men duden henger vel helt sikkert her på forumet og, så kanskje vi kan få lov å legge den ut=) Det var ikke tilfeldigvis deg Dag?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RuuDpus View Post
                        Det er en genial "how to bygge kasse" på www.bilforumet.net akkurat nå er bilforumet nede, og jeg husker ikke i farta hvem som laga den. Men duden henger vel helt sikkert her på forumet og, så kanskje vi kan få lov å legge den ut=) Det var ikke tilfeldigvis deg Dag?
                        Nei det var ikke meg, men Stian aka "beemer z1" eller hva han kaller seg.
                        Har snakket litt med han om den tråden og jeg har skrevet litt i den tråden også.
                        Har tatt opp hvor unødvendig det er med doble vegger med dempelim i mellom, i en basskasse.
                        Man må ha i bakohodet hvilke frekvenser vi oppererer med i en subwooferkasse.
                        Lange bølgelengder krever en stiv kasse, en stiv kasse er en død kasse når det gjelder dypbass.
                        Jeg kan gjerne komme med tips og råd til kassebygging, men siden jeg er proffesjonell kassebygger kan jeg bare vise hvordan jeg går frem på mitt verktøy.
                        Og siden de færreste har en kappsag til 100 lapper i garasjen er det sikkert ikke så interesant.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Dag Johansen View Post
                          Og siden de færreste har en kappsag til 100 lapper i garasjen er det sikkert ikke så interesant.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          Å? er ikke dette normalt? :P

                          Dere skal ikke tilfeldigvis til skien 6juni med pandaen?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by RuuDpus View Post
                            Å? er ikke dette normalt? :P

                            Dere skal ikke tilfeldigvis til skien 6juni med pandaen?

                            Skal se hva vi får til!

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Da må jeg prøve å få kommet meg hjem! Må vel gå an å svikte ut litt fra eksamenslesing

                              Comment

                              Working...
                              X